20.5.2019 - 16:19

Neste määrdeõlid - kolmkümmend aastat Neste kvaliteeti

Kolmekümne aasta jooksul sellest alates, kui Neste 1984. aastal määrdeõlisid tootma hakkas, on määrdeõlide maailm läbi teinud suure muutuse. Selle aja jooksul on tehnoloogia teinud suuri edusamme ja ka ühiskond on muutunud.

Aastate jooksul on Neste kujunenud piirkondlikult suureks osalejaks määrete vallas ja üheks suurimaks ülemaailmseks III rühma baasõli tootjaks. Neste pakub oma klientidele üle maailma täielikku määrete ja teiste toodete valikut.

Neste alustas omaenda määrdeõlide tootmist kolmekümne aasta eest, kui ostis 1984. aastal Algol määrdetehase Laajasalo õlisadamas Helsingis. Ettevõtte laienemine algas kohe: tehase mahtu kolmekordistati. Tol ajal polnud määrdeõliturg tänasele ligilähedanegi. Neist päevist on koguturud langenud kümnete protsentide võrra. Neste tootemarki tutvustati määrete osas juba 1983. aastal.

„Õlikulu oli väga kõrge“

„Kuni 1990ndateni oli põllumajanduslik õli Farm Universal üks meie populaarsemaid tooteid,“ ütleb ostujuht Pekka Nykänen. „Igal Soome traktoriomanikul oli koduaias vaat üldotstarbelist õli. Nad kasutasid oma põllutöömasinatel määrde ja hüdraulika jaoks üht sama õli.“

Tooteid müüsid edasi tihti aktiivsed teenindusjaamad või külapoed. Määrdeõlid toimetati teenindusjaama hoovi ja kliendid tulid õlile järele oma vaatide või kanistritega, või viis ettevõtja õli oma veoautoga nendeni.

Kolmkümmend aastat tagasi kasutati Soomes palju rohkem määrdeid, seda suuresti kahetaktiliste mootorite tõttu, millel kasutati õli ja bensiini segu.

„Soomes oli umbes miljon kahetaktilise mootoriga mopeedi. Nende keskmine õlikulu oli väga suur,“ meenutab piirkondlik juht Kai Strang.

Ka autodes on toimunud suured muudatused. „1980ndatel tuli mootoriõli vahetada iga 5000 kuni 10 000 kilomeetri tagant,“ ütleb Nykänen. „Praegu võib sama õli kasutada kuni 40 000 km või raskeveokite puhul kuni 70 000 km. Transmissiooniõli ei pea paljude autode puhul üldse vahetama.“

„Kvaliteet on tunduvalt paranenud“

Määrdeõlide kulu on vähenenud tänu paremale tehnoloogiale ja parematele õlidele. „Määrdeõlide kvaliteet on tunduvalt paranenud. Praegused tooted pole ligilähedasedki neile, mida 1980ndatel müüdi,“ ütleb Nykänen.

Ta ütleb, et parem kvaliteet tuleneb peamiselt tänu parematele baasõlidele ja lisanditele. Määrdeid tehti varemalt mineraalõlidest. Praegused baasõlid on üha rohkem ja rohkem sünteetilised baasõlid. Tänapäevaste mootorite kõrgemate vajaduste tõttu on vaja paremaid baasõlisid. „Praegusel baasõlide tootevalikul pole vanaga midagi ühist,“ ütleb Nykänen.

Muutus on olnud vältimatu. „Mootorid muutusid nii palju paremaks, et määrdeõlid pidid samuti paremaks muutuma. Vanade õlidega tänapäevased mootorid ilmselt ei töötakski,“ usub Strang.

Muutus on märgatav ka laiemas määrete tootevalikus. Strang ütleb, et varem kasutasid autotootjad samasid õlisid, kuid nüüd kasutavad autotootjad ainult spetsiaalselt toodetud õlisid ja iga tootja kasutatav õli on veidi erinev.

„Kvaliteet on oluline, sest õli vahetatakse nii harva. Õli peab oma omadused pikka aega säilitama ja mootori puhtana hoidma,“ selgitab Nykänen.

Samuti on suurenenud nõudlus teiste tehniliste toodete järele. „Kui kasutaksite paarkümmend aastat tagasi kasutusel olnud hüdraulikaõli oma nüüdisaegse auto tagaluugi tõstukil, ei saaks te tagaluuki ilmselt miinuskraadide ajal üles. Hüdraulilised kanalid on palju väiksemad kui varem,“ ütleb Nykänen.

„Määrete kvaliteet paraneb jätkuvalt. Kõik praegused määrded on kolmkümmend aastat tagasi müüdavatest tohutult erinevad, ka tööstuslikul poolel.“

Tehnoloogia on mõjutanud ka meie äritegevuse viise. Enamik määrdeõlisid müüakse praegu otse kliendile veebipõhiselt. Veelgi enam, Neste määrdeõlide müügitegevust on aastate jooksul muutunud enam rahvusvahelisemaks: õlisid müüakse hetkel Skandinaavias, Venemaal, Balti riikides ja paljudes teistes Ida-Euroopa riikides.

Neste loobus oma Laajasalo tootmisüksusest 2009. aastal, kui Helsingi linn otsustas piirkonna tühjaks teha. Määrete segamise ja pakendamise töö anti edasi Neste partneritele. Arendustegevused jätkuvad siiski nii nagu varem, ja uusi, rangematele nõudmistele vastavaid määrdeid aina luuakse.

Uue ajastu määrdeõlide süsteem: Turbo NEX

Hea näide Soomes arendatud nüüdisaegsest tootest on Neste Turbo NEX raskeveoki mootoriõli. See on loodud tänapäevastele diiselmootoritele, mis vajavad kõrge kvaliteediga õlisid ja millel on pikad koormusintervallid.

Turbo NEX on täissünteetiline ning ei sisalda mineraalõlisid. See on toodetud Neste enda NEXBASE-baasõlist. See vastab rangeimatele diiselmootorite spetsifikatsioonidele (API CJ-4 ja ACEA E9), ja seda saab kasutada raskeveokites.

Kõrge kvaliteet pakub mitmeid eeliseid. Turbo NEXil on lai viskoossusvahemik, mis tähendab, et seda saab kasutada aastaringselt isegi põhja pool. See tähendab ka seda, et suve ja talve kategooriale üleminek pole enam vajalik.

Veelgi enam, Turbo NEX pikendab heitgaaside järeltöötlemise süsteemide eluiga, näiteks hoides ära diisliosakeste filtrite ummistumist. See on diiselmootori õli, loodud vähendama mootori kulumist ja oksüdeerumise tõttu õli paksenemist. Turbo NEX hoiab ka kolvid puhtana, on hea tahma siduvuse ja vahutamisvastaste omadustega ning vähendab õli nihkestabiilsust töötamise ajal.

„Finnairi kaaspiloot andis häire“

Oma kolmekümneaastase ajaloo jooksul on Neste määrdeõlidel olnud ka omajagu dramaatilisi hetki. Nykänen mäletab eriti hästi tulekahjut Laajasalo tootmisüksuse pakkimishoones 1990ndate lõpul.

„See oli peaaegu tohutu katastroof,“ ütleb Nykänen. „Lennuki kaaspiloot teavitas meid ebatavalises asukohas olevast põlengust. Finnairi lennuk lendas üle tööstuse ja kaaspiloot märkas hoone ventilatsiooniavast tulevat suitsu. Ta teavitas lennujuhti ja nemad andsid häire tuletõrjele.“

„See oli tõeliselt hea, et häire tuli nii vara. Kui tulel olnuks kauem aega levida, võinuks see ka teised lähedalolevad hooned süüdata.“

Õnneks lõppes vahejuhtum õnnelikult. Kai Strangi sõnul tehti otsus ehitada uus pakkimishoone. Uue hoone seadmed olid võimsamad kui vanas, mis võimaldasid tootmismahtude suurendamist ja uute toodete turule jõudmist.